Tütün Ürünlerine Uygulanan Dolaylı Vergilerin Enflasyona Etkileri

Tütün Ürünlerine Uygulanan Dolaylı Vergilerin Enflasyona Etkileri
Bu çalışmada Türkiye’de tütün sektöründe gerçekleştirilen fiyat ayarlamalarının enflasyon üzerindeki etkileri incelenmektedir. Elde edilen sonuçlar, tütün ürünlerine uygulanan vergilerin enflasyon üzerinde kısa vadeli bir etkisi olduğunu göstermektedir. Ancak söz konusu etki oldukça sınırlı olup, halen tedavülde olan %65.25’lik ÖTV oranının yaklaşık 25 baz puan artması durumunda enflasyon üzerinde 16 baz puanlık bir artış olacağına işaret etmektedir. Uzun vadede enflasyonu belirleyen faktörler maliyet ve talep kanallarıdır. Tütün fiyatlarının maliyet yollu etkisi ise bu ürünün tüketim sepetindeki düşük ağırlığı nedeni ile oldukça kısıtlıdır. Buna rağmen tütün vergilendirilmesinde kullanılan vergi çarpanının yapısı, doğrusal olmayan bir şekilde sigara fiyatlarını artırmaktadır ve bu nedenle enflasyonist bekleyişleri bozma potansiyeline sahiptir.
Çalışmanın Türkçesi için lütfen bu linke tıklayınız.
Cem Çakmaklı, Selva Demiralp, Sevcan Yeşiltaş ve Muhammed Yıldırım tarafından ZAY Strateji ve Philip Morris Sabancı işbirliği ile hazırlanmıştır.